Puheenjohtajan tervehdys

Tänään Tampereen yliopiston avajaisissa julkistettiin Vuoden Dosentti 2022

Tampereen Dosenttiyhdistys ry valitsi Vuoden Dosentiksi 2022 kansainvälisen politiikan dosentin Mika Aaltolan. Erityisesti valinnassa painotettiin dosentin merkitystä ajankohtaisista ja yhteiskunnallisissa asioissa. Hän on alansa huippuasiantuntija, joka on tullut tunnetuksi lähes kaikille suomalaisille viimeistään viime keväänä. Hänellä on erinomainen taito selittää ja analysoida kansainvälisen politiikan tapahtumia selkeästi, syvällisesti ja monitahoisesti. Aaltola on erinomainen esimerkki yhteiskunnallisesti merkittävästä dosentista, jonka päätöksen teko pohjautuu laadukkaaseen tieteelliseen tutkimukseen. Vuoden Dosentin juhla pidetään ti 6.9. klo 15.00 Väinö Linna -salissa. Juhlassa Vuoden Dosentti Aaltola pitää juhlapuheen, vastaanottaa kunniakirjan ja dosenttipalkinnon. Tilaisuus on avoin kaikille

(kahvitus kutsuvieraille /ilmoittautuneille)

Puheenjohtajan tervehdys 6.5.2022

Tampereen Dosenttiyhdistys piti vuosikokouksen koronarajoituksien vuoksi vasta toukokuussa torstaina 3.5.2022, jotta saimme pitää kokouksen fyysisesti. Ennen kokousta oli uusien dosenttien esittäytyminen, mihin oli valittu kuusi dosenttia: Dosentit Jonna Koponen, Ashok Aspatwar, Riikka Hohti, Maarit Bärlund, Pasi Nevalainen, Outi Saranpää-Heikkilä pitivät mielenkiintoiset ja relevantit esitykset. Yhdistyksemme vuosikokouksessa valittiin uusi hallitus: puheenjohtajana jatkaa Tanja Pessi ja jäseninä Jaana Parviainen, Petri Juuti, Riikka Juuti, Jouni Björkman, Minna Nikunen, Maarit Bärlund ja Ashok Aspatwar.

Vuosikokouksen jälkeisessä hallituksen kokouksessa valittiin edelleen Jaana Parviainen varapuheenjohtajaksi ja Jouni Björkman taloudenhoitajaksi. Vuosikokouksessa hyväksyttiin vuoden 2021 vuosikertomus, vuoden 2022 toimintasuunnitelma ja talousarvio. Jäsenmaksun suuruudeksi päätettiin 20 €. Kunniajäseniksi valittiin hallituksessa pitkään ja ansioituneesti palvelleet Tom Frisk, Olavi Kallio ja Eero Arola.

Jaana Parviainen ja Tanja Pessi toimivat paikallisten dosenttiyhdistysten yhteistyöelimenä toimivan Suomen Dosenttiliiton hallituksessa: Jaana hallituksen jäsenenä ja Tanja Pessi puheenjohtajana. Suomen Dosenttiliitossa ei ole henkilöjäseniä. Tampereen dosenttiyhdistys valvoo sääntöjensä ja toimintasuunnitelmansa mukaisesti jäsentensä etuja.

Yhdistys jatkaa yhteydenpitoa Tampereen yliopiston johdon kanssa sekä mahdollisesti aloittaa neuvottelut myös ammattiyhdistysten ja yhteiskunnan/elinkeinoelämän päättäjien kanssa. Yhdistys korostaa jatkuvan yhteistyön merkitystä Suomen dosenttiliiton kanssa niin, että asioita voidaan hoitaa myös valtakunnallisella. Tarkoituksenamme on saada selkeä (automaattinen) toimintakulttuuri Tampereen Yliopistolle intra ja sähköpostitunnusten kanssa sekä saada dosenttien yhteystiedot tiedekuntien alaisuuteen yliopiston kotisivuille. Yhdistys osallistuu mahdollisuuksien mukaan kaikkeen dosenttien asemaan ja oikeuksiin liittyviin neuvotteluihin. Vuoden 2022 erityisenä tavoitteena on vakiinnuttaa dosentin arvon englannin kielinen käännös (Associate Professor) kansainvälisissä yhteyksissä. Työ tehdään yhteistyössä Suomen Dosenttiliiton ja muiden paikallisten dosenttiyhdistysten kanssa.

Yhdistys voi myöntää dosenttipalkinnon erittäin ansioituneelle dosentille hänen tunnettuutensa, näkyvyytensä, tieteellisten saavutustensa tai sidosryhmäyhteyksiensä perusteella. Dosenttipalkkio on budjetoitu talousarvioon. Tampereen Dosenttiyhdistys ry valitsee syksyllä 2022 Vuoden Dosentin. Julkistaminen tapahtuu Tampereen Yliopiston avajaisissa (kts. etusivun kohta ehdotus dosenttipalkinnon saajaksi). Koska koronapandemia vähensi yhdistyksen tilaisuuksia, yhdistys mahdollisesti järjestää toisen dosenttien verkostoitumisillan, jossa uudet dosentit esittäytyvät ja kertovat lyhyesti omasta tutkimusalastaan.

Lämpimästi tervetuloa mukaan toimintaan!

Tanja Pessi, Tampereen yliopiston dosentti (molekyylibiologia)

Tampereen Dosenttiyhdistyksen puheenjohtaja

Suomen Dosenttiliiton puheenjohtaja