Vanhoja muisteleville

Tampereen dosenttiyhdistys perustettiin 22.2.1967. Nimi oli silloin Tampereen yliopiston dosenttiyhdistys. Mallia otettiin jo olemassa olevista Helsingin yliopiston ja Turun yliopiston dosenttiyhdistyksistä. Alusta asti yhteistyö heidän kanssa on ollut vilkasta. Perustamissopimuksen allekirjoittivat oppihistorien dosentti Matti Sainio, yleisen historian dosentti Pekka Suvanto, kulttuurihistorian dosentti Matti Luoma ja Suomen historien dosentti Viljo Rasila. Dosentteja oli tuolloin Tampereen yliopistossa 19, joista seitsemän liittyi yhdistykseen.

Vuonna 1994 pantiin vireille nimen ja sääntöjen muutos. Tampereen yliopiston dosenttiyhdistyksestä tuli Tampereen dosenttiyhdistys. Tämä merkitsi sitä, että Tampereen teknillisen korkeakoulun (myöhemmin Tampereen teknillisen yliopiston) dosentit saattoivat liittyä yhdistykseen. Yhdistysrekisteriin nimen ja sääntöjen muutos hyväksyttiin 7.2.1996.

Tampereella yliopistot ovat olleet yhtä samaa perhettä aina vuodenvaihteesta 2019: Tampereen teknillinen yliopisto ja Tampereen yliopisto yhdistyivät 1.1.2019 uudeksi säätiöyliopistoksi nimeltään Tampereen yliopisto. Uusi Tampereen yliopisto ja Tampereen ammattikorkeakoulu tiivistivät edelleen yhteistyötään ja yliopisto on myös ammattikorkeakoulun pääomistaja.

Lähteet:

Pohjolainen P. 2007. Tampereen dosenttiyhdistyksen historiaa. Teoksessa Terveys suomalaisessa yhteiskunnassa - ennen, nyt ja tulevaisuudessa (Tampereen Dosenttiyhdistyksen julkaisuja nro 2) .

Yhdessä olemme enemmän. Julkaistu 13.12.2018. Saatavilla https://www.tuni.fi/fi/ajankohtaista/yhdessa-olemme-enemman

UUTISARKISTO

Aamulehti 6.10.2023 Lukijalta|Lukijalta

Yliopistoa vaivaa resurssipula – henkilökunnan määrä on lähes neljä kertaa suurempi Oxfordissa kuin Tampereella

Yliopistossa opetukseen, ohjaukseen ja tutkimukseen tarvitaan lisää resursseja, kirjoittavat Tanja Pessi, Jaana Parviainen ja Riikka Juuti.

*****

Tampereen Dosenttiyhdistyksen hallitus valitsi vuoden 2023 dosentiksi Jukka Lahdensivun Rakennetun ympäristön tiedekunnasta.

Palkinto julkistettiin ja jaettiin 21.9.2023.

Dosentti Lahdensivu on pystynyt mielenkiintoisesti yhdistämään työskentelynsä Tampereen yliopiston Hervannan kampuksen dosenttina ja tutkimusryhmänsä ”Rakenteiden korjaaminen ja elinkaaritekniikka” vetäjänä sekä yksityisen toimijan palveluksessa.

Lämpöiset onnittelut! Jukan pitämä vuoden dosenttiluento löytyy täältä.

*****

Yhdistyksemme kunniajäsen, fysiikan dosentti Eero Arola sai tunnustusta poikkeuksellisen korkeatasoisena vertaisarvioijana 16.11.2023

Tampereen yliopiston fysiikan dosentti Eero Arola on saanut maailman suurimpiin fysiikan järjestöihin kuuluvalta Institute of Physics (IOP) järjestöltä tunnustuksen poikkeuksellisen korkeatasoisten vertaisarviointiraporttien laatimisesta sen fysiikan alan julkaisukäsikirjoituksiin. Arolan saama "IOP Trusted Reviewer Status" tunnustus annetaan noin 15 prosentin ja "IOP Outstanding Reviewer Award" noin 3 prosentin parhaimmistolle vertaisarvioitsijoista.

Lue koko juttu täältä.

Also available in English: Docent of physics Eero Arola received recognition as an exceptionally high-quality peer reviewer

Suru-uutinen 30.7.2023

Dosenttiyhdistyksen kunniajäsen ja yhdistyksen perustajajäsen Professori Viljo Rasila on kuollut (30.7.2023).  Muistokirjoitus (Tampereen yliopiston intrassa): emeritusprofessori Viljo Rasila.