Jäsenkirje (Joulukirje) 7/2021

Joulu lähestyy ja taas on joulukirjeen aika. Tämä vuonna kuten myös edellisenä vuonna 2020 työtämme varjosti Covid19 pandemia. Siitä on tullut valitettavasti uusi normaali. Onneksi rokotusten avulla olemme voineet palata ainakin osittain normaaleihin kuvioihin. Joka tapauksessa takana on työntäyteinen ja toivottavasti hedelmällinen vuosi. On aika kiittää Sinua ja summata hieman kuluvaa vuotta; taas on yksi vuosi kohta takana ja toivottavasti vielä parempi vuosi edessä. Luovuus, innovatiivisuus ja uuden oppiminen tarvitsevat välillä lepoa. Toivottavasti myös Sinulla on nyt joulun aikana aikaa hieman itsellesi ja läheiselle.

Tampereen dosenttiyhdistyksen tavoitteena on edistää dosenttien asemaa Tampereen yliopistossa ja Pirkanmaalla. Tässä tarkoituksessa yhdistys seuraa dosenttien aseman kehittymistä ja tekee aloitteita sen parantamiseksi. Tänä vuonna tapasimme totuttuun tapaan rehtorin ja provostin. Tapaamiset sujuivat hyvässä hengessä ja provosti lupasi viedä dosenttien sähköposti- ja intraoikeutta yliopistossa eteenpäin. Lisäksi provosti lupasi edesauttaa, että dosentit saisivat jatkossa tarvittaessa kahden vuoden resurssisopimuksen. Keskustelimme myös dosentin arvoon hakemiseen, väitöskirjojen ohjaamiseen, kustoksena toimimiseen ja vastaväittäjyyteen sekä projektirahoitusten hakemiseen ja nk. ”overheadien” liittyvistä ongelmista. Keväällä jatkamme vaikuttamista rehtorin ja provostin tapaamisessa.

Yhdistys valitsi Vuoden dosentin. Valintaa varten dekaaneilta pyydettiin ehdotuksia, lisäksi dosenttiyhdistyksen jäsenet saivat tehdä esityksiä. Vuoden dosentti Dos Emma Raitoharju sai dosenttipalkkion dosenttijuhlassa 9.9.21. Hän myös piti luennon ja osallistui paneelikeskusteluun kolmen muun osallistujan kanssa Suomen Dosenttiliiton järjestämässä tilaisuudessa ”Kaiken maailman dosentit – tutkittua tietoa 7.10.2021”. Tapahtuman alkupuheenvuorossa ja juontajana halusin erityisesti ottaa esille dosentin arvon kääntämisen ja aseman yhteiskunnassa. Tapahtuma oli osa tutkitun tiedon vuosi -tapahtumia Helsingin Tiedekulmassa.

Suurin ponnistuksemme oli dosenttien englanninkielisen käännöksen (associate professor) tunnetuksi tekeminen yhdessä muiden paikallisyhdistysten ja Suomen dosenttiliiton kanssa. Suomen dosenttiliiton johdolla kävimme neuvotteluita lähempien sidosryhmien (UNIFI, OKM, TTL) kanssa sekä kirjoitimme mielipidepalstalle asiasta eri lehtiin. Lähetimme kirjoituksen lähes kaikkiin Suomessa julkaistaviin sanomalehtiin ja muutamaan akateemiseen/ammattiliitojen lehtiin. Juttumme dosentin arvon englanninkielisestä kääntämisestä julkaistiin Lapin Kansassa, Turun Sanomissa, Satakunnan Kansassa, Hufvudstadsbladet:ssa, Åbounderrattelser:ssa sekä Loimussa ja Acatiimi:ssa. Etenkin Acatiimin julkaisu herätti kovasti keskustelua (nähtävissä twitterissä @dosenttiliitto). Pyydän että alatte käyttää dosenttien englanninkielistä käännöstä (associate professor) kansainvälisissä yhteyksissä. Jos olet jonkun muun kuin Tampereen, Turun tai Helsingin yliopistojen dosentti, ota yhteyttä minuun (tanja.pessi@tuni.fi). Kerämme tietoa siitä, miten muissa yliopistoissa dosentin englanninkieliseen käännökseen suhtaudutaan. Tittelin lobbaaminen jatkuu ensi vuonna.

Ensi vuonna jatkamme seminaari- ja keskusteluiltoja. Huhtikuussa järjestämme uusien dosenttien illan ja yhdistyksemme vuosikokouksen. Syyskuussa julkistamme vuoden dosentin, joten keväällä kysymme taas hyviä ehdokkaita dekaaneilta ja jäseniltä. Toivottavasti näemme juuri Sinut tilaisuuksissamme. Olemme Sinua varten.

Hyvää Joulun odotusta toivottaen
Tanja Pessi, Tampereen Dosenttiyhdistyksen pj